SPM 24/9/2011

Hari ini mungkin menjadi SEJARAH bagi warga IPG Kampus Pendidikan Islam, Pengarah, JPP 2011 dan juga diriku dan keluarga. Muncul di kaca tv untuk ditemu bual bagi rancangan Selamat Pagi Malaysia TV1 secara siaran langsung tidak pernah terlintas di fikiran aku. Sempena Karnival Raudhah dan Keusahawan JPP, RTM menjadi salah satu penaja utama dalam menjayakan program mega ini. Walaupun mungkin ada yang menyatakan 'RTM je pun' tetapi cukup la ' RTM je pun' dapat membawa dalam mempromosikan program kami ini dan sekali gus dapat memperkenalkan IPG KPI di mata masyarakat. Guru mampu melakukan apa sahaja bukan hanya berada di sekolah dan mengajar semata-mata.


Bukan kerana masuk tv yang sebenarnya aku ingin kongsikan tapi aku akan ceritakan disebalik kisah hidup sepanjang memegang amanah ini.

Sebaik sahaja  ditaklifkan untuk memegang jawatan sebagai  Yang Di Pertua JPP ini, aku merasakan ia merupakan suatu amanah yang sangat berat yang mesti aku laksanakan sebaiknya. Bukan aku yang inginkan jawatan ini, namun telah terpapar di suratan takdir bahawa Fakrul Hafiz menjadi YDP JPP 2011. Bukan mudah untuk memimpin manusia, pasti akan melalui pelbagai tribulasi dan mehnah ujian. Kekuatan dan semangat kadang-kadang datang, kadang pergi tetapi aku sematkan dalam hati walau apa pun tugas ku terima, buat sehabis baik.

Namun aku terima amanah ini dengan hati sangat berat. Walaupun berat aku menerima kekuatan daripada sahabat-sahabat seperjuanganku yang tidak pernah lelah memujuk dan memberi sokongan kepada diriku ini di samping sahabat-sahabat JPP yang jarang mengecewakan aku dalam melaksanakan tugasan dan tanggungjawab masing-masing. Bab kata Ustaz, kalau bukan kita sapa lagi.. Perjuangan itu harus diteruskan.

Kadangkala aku juga merasa diri ini tidak dihiraukan dan diambil perhatian dan kadangkala-kala aku merasakan diri aku sendirian menghadapi ujian-ujian yang melanda namun aku silap, sebenarnya masih ramai sahabat seperjuanganku menyokongku daripada belakang. Indahnya ukhwah andai hati ini sentiasa bersih daripada buruk sangka.

Tanpa sahabat-sahabat mungkin aku tersungkur dijalanan, hidup ini saling memerlukan antara satu sama lain. Umpama bumi amat memerlukan langit, lesung memerlukan alunya. Dalam keasyikan aku merasakan keseronokan dalam melaksanakan program seumpama ini, aku bimbang andai aku mula lupa akan orang sekeliling dan aku lupa akan Maha Kuasa yang mempunyai sebaik-baik perancangan. Kita hanya merancang, tetapi Allah mentukan segala-galanya. Semoga segala program dan perancangan yang telah dilaksanakan mahupun bakal dilaksanakan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah. Hanya kepadaMu tempat ku bergantung..Hasbunaallah wanikmal wakil,  nikmal maula , nikman nasir.

10 comments:

penuntut syurga firdaus said...

de abe tulis ...
bwk laptop msa bila?

Anonymous said...

amboi...tahniah..untungla dia.. =)

Unknown said...

baru nak komen perkataan MANTAP..
aleh-aleh ada yang dah tulis..
hahaahaahaha... :)

Unknown said...

baru nak komen perkataan MANTAP..
aleh-aleh ada yang dah tulis..
hahaahaahaha... :)

Anonymous said...

tahniah....
teruskan usaha anda...
anda mampu laksanakannya....
abang doakan yang terbaik tok fakhrul.... =)

Anonymous said...

tahniah....
abng yakin kamu boleh...
all the best... =)

Murabbi Peez said...

fahri:ade su politik tulis..heheh

Murabbi Peez said...

ade s.u politik r fahri

Murabbi Peez said...

Anonymous:insyaAllah

Anonymous said...

tahniah...pape pon bila rsa sndrian,igtlah ade Allah dan rakan2 :D