Malam Kemuncak Palestin

Alhamdulillah, akhirnnya minggu untukmu Palestin berjaya dengan jayanya. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Exco Dakwah JPP, MTEN dan tidak lupa kepada semua warga IPG KPI dengan kerjasama yang diberikan sepanjang program ini.


Antara aktiviti-aktiviti yang telah dilaksanakan adalah :
1) ceramah sejarah bumi palestin (selasa selepas maghrib)
 - Major Nazri
2) forum bersamamu palestin (rabu selepas maghrib)
 - Ustaz Riduan dan Ustaz Syakirin
3) malam kemuncak untukmu palestin (khamis selepas isyak)
 - Exco Dakwah, Kerohanian dan Kepimpinan JPP, Semester 7, MTEN

Isu Palestin bukan merupakan asing lagi bagi kita.Tidak wajar sekiranya kita hanya memandang sebelah mata akan musibah-musibah yang dilanda oleh kaum muslimin di Palestin.

Umat Islam di dunia ini seharusnya bersatu. Perumpamaan yang boleh diberikan adalah sekiranya peha kiri dicubit, peha kanan akan turut merasai. Setiap muslim itu bersaudara.

Nakbah atau malapetaka yang dilanda Palestin tidak boleh dipandang remeh. Kita mungkin tidak mampu untuk sampai di sana untuk bersama-sama berjihad untuk menegakkan agama Allah di bumi Palaestin. Namun masih belum terlambat sekiranya kita mengambil berat akan keadaan mereka dengan memberi bantuan kewangan, sebarkan isu-isu Palestin dan tidak lupa juga senjata utama mukmin iaitu dengan berdoa. Kemenangan itu pasti akan datang.

"Ramai di kalangan ahli kitab mengharapkan kamu murtad menjadi kafir setelah kamu beriman kerana perasaan hasad dengki di dalam diri mereka setelah nyata kepada mereka kebenaran."
(Surah al-Baqarah ayat: 109).

Firman-Nya lagi yang bermaksud:
"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka."
(Surah al-Baqarah ayat 120).

Kesedaran seperti ini amat penting bagi memberi peringatan kepada umat islam di Malaysia agar tidak terus leka dengan keharmonian dan keselesaan di negara kita.

Mahasiswa-mahasiswa terutamanya harus bergerak memberi kesedaran kepada  masyarakat akan musibah yang melanda Palestin. Mungkin kadangkala ada yang menyatakan kita sibuk membicarakan akan isu Palestin namun isu masalah mahasiswa yang semakin hari semakin terlena tidak dihiraukan. Ayuhlah sama-sama kita saling memberi peringatan kepada sahabat dan rakan-rakan kerana dunia ini sementara. Jihad itu bukan hanya dalam istilah peperangan. Jihad itu sangat meluas skopnya. Sekiranya kita berada dalam arena pendidikan, berjihadlah dalam pendidikan. Memberi kesedaran kepada anak-anak didik kita agar tidak terkena tipu daya musuh-musuh Islam yang tidak akan puas sehingga umat Islam mengikut agama mereka.


Perkukuhkan biah solehah di mana sahaja kita berada.

Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud:
“ Barangsiapa yang tidur dan tidak mengambil tahu tentang urusan orang-orang Islam,maka dia bukanlah daripada golongan mereka (orang-orang Islam)”.


ps* kredit gmbr

0 comments: